Vrije tijd - Reisverslag uit Sjanghai, China van Kelly Verbeem - WaarBenJij.nu Vrije tijd - Reisverslag uit Sjanghai, China van Kelly Verbeem - WaarBenJij.nu

Vrije tijd

Blijf op de hoogte en volg Kelly

08 April 2018 | China, Sjanghai

Ik ben niet vies van hard werken, sta met liefde vroeg op in het weekend om zo’n 50 mensen per dag te voorzien van een leuke en leerzame paardrij ervaring. Ik zal niet mopperen over de zoveelste laatkomer of helemaal niet komer... . En ik vind het alleen maar schattig om voor de 7e keer die dag langs het standbeeld van Napoleon te wandelen met een 4 jarige slapende kleuter op zijn pony. Als paardenmeisje is het gewoon heerlijk om de hele dag met de dieren te werken.

Toch val ik echt niet in een gat als de avond valt of ik op maandag vrij ben. We zitten midden in Shanghai en ik kan me met fiets, scooter, taxi en metro eenvoudig verplaatsen. Straks nog sneller, want dan heb ik een heuse Chinese bankrekening en kan ik betalen met telefoon; QR codes scannen en je kan werkelijk alles kopen en betalen; van (Uber)taxi tot diner.

Op de werkdag lunch ik in ons eigen restaurant. Behalve als het mooi weer is op een rustige dag. Dan brengt mijn elektrische scooter mij door het ietwat chaotische verkeer naar een Mall hier in de buurt. Waar ik in het zonnetje geniet van een ijsthee, lekkere broodjes en verse aardbeien.
In de avond kan ik kiezen, soms bestel ik iets, soms vraag ik Shadow van kantoor mee en gaan we ergens uit eten. Of ik ga langs bij de eigenaar van de manege - die hier vlakbij woont - voor een huisgemaakte Chinese maaltijd. Als het een warme dag is geweest vind ik het heerlijk om te gaan eten bij een van de barbecue standjes, die soms hartstikke illegaal vanaf een driewieler worden gerund. Maar het is heerlijk, maiskolven, groene asperges, courgette en heerlijk vlees. Al weet ik meestal niet precies wat het is. Er is kans dat ik rare beesten aan het eten ben hier....Hoewel hond of kat verboden is in Shanghai.

Na het een lange werkdag lopen we hier om de hoek naar de massagesalon. Hier krijg je voor nog geen tientje een uur lang een voet of lichaamsmassage. Het gebouw is niet bepaald zoals de welness die wij kennen, zeker nu ze hebben geschilderd en opgeknapt (aldus Martine) maar voldoet prima! Eenmaal thuis gaat de laptop aan en kijk ik een serie of film als de wifi het toelaat.

Maandag is mijn vrije dag, daar geniet ik enorm van, even geen paardrijkleding aan en eropuit om de stad te verkennen. Met de metro kan je overal komen, het duurt wel even omdat de stad enorm is, maar het is erg goedkoop en eenvoudig. Natuurlijk moet je de Bund op, waar je de beroemde skyline kan zien, ga je naar het honderden jaren oude theehuis (maar de thee drink je elders, veel te duur en toeristisch). Het leukste is om in de stad ergens de hoek om te lopen en daar smalle straatjes te vinden waar de mensen leven. Of een plek te vinden waar nog iets van de historie van de stad terug te zien is, voor je het weet gaat het hier tegen de grond en staat er een torenflat.

Ook belangrijk in China, shoppen! De Malls schieten als paddenstoelen uit de grond. De ene nog mooier dan de andere. Prachtig om te zien, maar de prijzen zijn gewoon Europees. Veel leuker is het om de kleine winkelstraatjes of ‘markets’ op te zoeken. Waar het barst van de spullen –wel veel hetzelfde- en je met afdingen leuk kan slagen. En het allerleukste (vind ik ) zijn de winkelstraatjes voor de Chinezen zelf, of gewoon de supermarkt, maar daarover later meer!

  • 09 April 2018 - 19:03

    Greet:

    Wat leuk weer, nu weten we wat je s'" avonds en op je vrije maandag uitspookt, Ben wel erg jaloers hoor,Zo leuk om te shoppen daar en al dat lekkere eten, Blij dat je het zo naar je zin hebt, Zo is het wel vol te houden daar . Nog heel veel plezier en nog even wachten dan komt je vriendje ook een weekje chinezen, hoop dat jullie veel kunnen zien en doen daar.

  • 30 April 2018 - 20:35

    Martine :

    Zo leuk weer om te lezen , en gewoon precies hetzelfde wat ik altijd doe

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Sjanghai

China

Wonen en paarden in China!

Recente Reisverslagen:

28 Mei 2018

Mianzi

06 Mei 2018

Visite!

20 April 2018

Wat eet je dan zoal?

08 April 2018

Vrije tijd

30 Maart 2018

Nĭhăo China
Kelly

Actief sinds 14 Aug. 2012
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 29209

Voorgaande reizen:

15 September 2014 - 06 Oktober 2014

Indonesia

15 Augustus 2012 - 12 Oktober 2012

Canada

27 Februari 2018 - 30 November -0001

China

Landen bezocht: