Wat eet je dan zoal? - Reisverslag uit Sjanghai, China van Kelly Verbeem - WaarBenJij.nu Wat eet je dan zoal? - Reisverslag uit Sjanghai, China van Kelly Verbeem - WaarBenJij.nu

Wat eet je dan zoal?

Blijf op de hoogte en volg Kelly

20 April 2018 | China, Sjanghai

Misschien wel de meest gestelde vraag, wat eet ik hier? Best gevarieerd eigenlijk!
Het eerste waar je aan denkt bij Chinees is de ‘rijsttafel’ die je in Nederland zo heerlijk mee krijgt in een wit plastic bakje en wat nooit op komt...
De overeenkomst is dat het hier ook (bijna) niet op kan, zeker als je ergens uitgenodigd bent. En natuurlijk dat je rijst bij de maaltijd krijgt geserveerd. Verder zijn de gerechten hier veel verser, gevarieerder en met minder vettige sausjes.
Bovendien zal er weinig worden verspild, van vis eet je ook de kop, van kippen en varkens ook de voetjes, en ook bloemen en de meest diverse planten gaan de pan in. Soep is een belangrijk onderdeel van de maaltijd.Maar de Chinese keuken is erg gevarieerd. Oh, en ook het ontbijt is hier een hele maaltijd, maar niet voor mij, ik doe een kommetje havermout en wat fruit.

Lunch wordt voor me gemaakt, meestal een flink bord met noodles, rijst of pasta. Met groenten en wat vlees. En regelmatig een extra bordje met wat nootjes of een fruitsalade. Best gezond! En ook wel goed om een maaltijd te eten hier, want ik wandel en ren best wat rond zo op de dag. Bovendien drink je hier thee of water met een smaakje, het liefst uit een grote beker die je mee kan slepen waar je ook heengaat. Let maar eens op als je ooit gaat vliegen en Chinezen in het ruim hebt, altijd een grote beker bij de hand! Bovendien kan je thee maken van alles wat groeit en bloeit!

Avondeten is op vrijdag ook hier uit het restaurant, dan ben ik pas laat klaar en dan hoef ik me daar geen zorgen over te maken. Zelf koken lukt trouwens ook niet echt, mijn appartement heeft alleen een magnetron. Meestal kies ik ook een avond in de week voor een huisgemaakte maaltijd bij mijn baas, die woont hier om de hoek en heeft zo’n mooie ronde tafel met draaischijf. Er verschijnen diverse borden met gerechten op tafel waaruit je kan kiezen. Hier heb ik ook voor het eerst iets gezien dat leek op de Hollandse Fu Yong Hai, maar dan met verse tomaten, en natuurlijk veel lekkerder!
De andere dagen kan ik kiezen, ergens wat halen, ergens gaan eten of bestellen. De keuze is reuze! Erg populair hier is Hotpot; een kookplaat in de tafel meet een kom of pan bouillon. Kies je ingrediënten uit en kook ze in de bouillon die je ook als soep kan opscheppen. De gekookte ingredienten kan je vervolgens ook nog dippen in een zelfgemaakt sausje met meestal pepers/knoflook/soja of koriander.
Ook erg populair hier in Shanghai zijn Dumplings, met vlees, vis of groente in deeg verpakt en gestoomd. Het verschilt enorm per restaurant of er nog wel smaak aan zit, dat varieert enorm.

Niet voor de upper class en meestal illegaal: de straatbarbecue! Soms gewoon gevestigd in een restaurantje met buitenplaats. Maar ook erg veel gerund op de hoek van de straat vanaf een scooter of driewieler met uitklapbaar keukentje. En dan kan je kiezen uit vis, of een lamsspies, maar ook groene asperges, maiskolf of een visje.
Ga je uit eten in een beetje restaurant, dan kies je zelf je vis uit.En dan wel zwemmend in een aquarium. Of je kiest voor een schildpad, kreeft, kikker of paling uit eenzelfde bak. Maken ze daarna vakkundig voor je klaar in de keuken.

Toetjes kennen ze hier niet echt, maar wint aan populariteit. Net als andere zoete lekkernijen, zo hebben ze hier geweldige grote roomsoezen. En de bakker is hier niet gevuld met degelijk volkorenbrood. Nee, je kan er de meest heerlijke zoete broodjes en cakejes krijgen. Zoals we in Nederland bij de banketbakker om iets lekkers zouden gaan. Uiteraard zijn MacDonalds en KFC hier ook vertegenwoordigd. Immens populair is de Starbucks, net zoals de heerlijke 'hippe' theezaakjes. Milktea of bubbletea, en zelf vind ik de topper een thee met daarom cream cheese. Klinkt smerig, is erg lekker haha!