Nĭhăo China - Reisverslag uit Sjanghai, China van Kelly Verbeem - WaarBenJij.nu Nĭhăo China - Reisverslag uit Sjanghai, China van Kelly Verbeem - WaarBenJij.nu

Nĭhăo China

Blijf op de hoogte en volg Kelly

30 Maart 2018 | China, Sjanghai

Wat weten we nu eigenlijk van China?
China is een groot land, heeft enorme steden met gigantische hoogbouw en smog. Er staat een lange muur en een enorme berg. China is communistisch, ze eten er hond en veel echte en namaak producten zijn ‘Made in China’.
Tot zover rijkt onze kennis over het algemeen, en eerlijkgezegd wist ik ook niet veel beter. Nu ik hier mag werken en leven maak ik van alles mee en spreek ik veel mensen. En dat is machtig interessant!
Wist je bijvoorbeeld dat:

• China ongeveer 231 keer zo groot is als Nederland?
• Er maar 200 achternamen bestaan in dit land en er dus veel mensen zijn met dezelfde naam?
• Chinees schrift door iedereen te lezen is, maar de spreektaal enorm kan verschillen.Er zijn veel dialecten.
• Rijst eet je ook bij het ontbijt, brood is een lekkernij en de McDonalds wordt gezien als snack tussendoor.
• De overheid religie ontmoedigd, maar er zijn veel tradities met een oorsprong uit religieuze of filosofische stromingen. Zoals bijvoorbeeld het brengen van offers aan je voorouders.
• Scooters en motoren op benzine verboden zijn in veel steden zoals Shanghai? Alles is hier elektrisch, dat is nog eens vooruitgang! Nadeel: je hoort ze niet aankomen....
• Al van oudsher staan families geregistreerd met een zgn. ‘Hukou’, een binnenlands paspoort waarmee je niet zomaar ergens anders kan vestigen of gezondheidszorg kan krijgen.
• Facebook en youtube zijn in China geblokkeerd, maar ze hebben hier uitstekende vervangers voor zoals WeChat (een mix van Whatsapp en Facebook) en YY voor video’s.
• Ondanks dat het land gigantisch is, heeft het maar 1 tijdzone en geen wintertijd....
• Chinees eten eigenlijk bestaat uit wel 8 culinaire stromingen? Van Kantonees , wat enigszins bekend is in Nederland, en Sichuan, met pepers! Tot Fujian waarbij veel soepen en bouillons worden gebruikt. Oh, en Japans of Thais eten is hier ook heerlijk!

En nog zoveel meer...
Ik maak dagelijks wel iets mee dat opvallend of bijzonder is. En niet eens altijd heel gek. Sommige dingen zijn hun tijd ver vooruit, en andere zaken zijn zo blijven hangen in het verleden. Het is boeiend en leerzaam en om dat erin te houden probeer ik ook wat Chinees te leren spreken: Zài Jiàn!