Naar Jakarta, kilometers maken! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Kelly Verbeem - WaarBenJij.nu Naar Jakarta, kilometers maken! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Kelly Verbeem - WaarBenJij.nu

Naar Jakarta, kilometers maken!

Blijf op de hoogte en volg Kelly

17 September 2014 | Indonesië, Batavia

Wat zou ik graag nog eens backbacken..... en zowaar de kans deed zich voor! Een aanbieding waar ik geen nee tegen kon zeggen, bestemming: Indonesia!!!

' s Werelds grootste eilandenstaat, wel 17.508 eilanden! Ikzelf zal er slechts een stuk of 5 bezoeken: Java, Bali en de 3 Gili Eilanden staan op mijn to-do lijstje.

Maar ook een voormalig Nederlandse Kolonie, hoewel de bevolking hier flink heeft gestreden voor onafhankelijk. Ik ben even gaan zoeken naar wat er over is uit de Nederlandse tijd, maar dat is niet veel.

Eerst de reis: Vanaf schiphol met de Airbus A380 -> lees: zo'n heeeeel grote dubbeldekker!
Naar Dubai, waar ik mocht overstappen op een wat eenvoudiger Boing 777, viel dat even tegen...

Aangekomen in Jakarta overheerst de chaos meteen, een dikke rij mensen voor een visum. en dan halverwege de rij er achter komen dat je een zeker formulier moet ophalen aan een andere balie en in een volgende rij moet betalen.
1,5 uur later kan je je bagage gaan zoeken - na een half uur bandstaren bleek mijn tas kwijt. Met dank aan behulpzame medewerkers gevonden. Pfieuw!

Dan het taxidrama. Er zijn genoeg Taxi's te vinden, ze worden je volop aangeboden en opgedrongen. De kunst is om een goede te vinden waar je niet teveel betaalt.
Dan maar met de bus, voor een paar euro en heel comfortabel met dank aan de busbanen naar de stad. Want de spits in Jakarta is echt vreselijk!

In de stad behoorde ik een Tuktuk te nemen, maar bij het afdingen bood een scooterrijder zich ineens aan. En geloof me, niks is een betere real-life ervaring voor het verkeer in Jakarta. Nee, je bent je leven niet zeker! Slingerend door het verkeer, rakelings langs bussen en voorlangs de auto's schieten. Kosten voor een thrill-ride achterop de scooter: 1 euro en 17 cent!

Hostel hier is erg goed, en gezellig, je maakt meteen vrienden.
Na een goede nacht slaap en een supersimpel maar overheerlijk ontbijt met twee plakken toast en meloen. Ben ik met de Nederlande Anne het Nationaal monument en het historisch museum gaan bekijken.

Wij waren echter een nog grotere toerischtische attractie dan het museum zelf. Iedereen wil met een blonde blanke europeaan op de foto. Toen een schoolklas van 40 leerlingen ook per kind met ons op de foto wilde werd het toch wel een beetje te gek haha!

Zelf ben ik nog naar het stadsdeel Kota geweest om nog wat oude Hollandse bouwwerken te bekijken. Een groot deel van de gebouwen is Heritage oftewel erfgoed, maar dat betekent niet dat het wordt onderhouden of gerestaureerd. Een hoop verval en pauper is er te zien. Maar een paar gebouwen staat nog en refereert nog aan Nederland, inclusief echte Hollandse kanonnen voor de deur.

Terug naar het hostel, met de bus; volgepropt zoals je ook op tv ziet. En te voet; voetpaden bestaan; maar zijn vooral om auto's op te parkeren en open te breken voor onderhoud aan het riool.
Terwijl ik dit zit ik met een biertje en een bak verse Nasi Goreng aan tafel met 3 Nederlanders en een Belg. Morgen nemen 4 van ons de trein naar Yogyakarta, Gezellig!

  • 17 September 2014 - 17:42

    Joan Verbeem:

    Ik maak wel 20 euro naar je over en pak gewoon lekker een taxi voor de rest van je trip ipv die doodenge brommers, wil zusje lief graag heelhuids terug :)

    Verder klinkt het helemaal super en ben stik jaloers :)

  • 17 September 2014 - 17:44

    Saskia:

    Wat een avonturierster ben jij, geniet ervan!

  • 17 September 2014 - 18:16

    `GREET:

    oh wat fijn dat je toch een blogje maakt, de berichtjes met wattsap zij toch wel kort en ik blijf met een hoop vragen zitten. leuk begin van de reis, begrijp ik, ga zo door, je hebt vast veel te verteleen, dus ik ben blij.
    Vandaag de frambozen uit je tuin opgegeten, heerlijk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Indonesia

3 weken rondreizen op Java, Bali en.....

Recente Reisverslagen:

22 Oktober 2014

Over cultuur en vulkanen

04 Oktober 2014

Een land vol rijkdom

25 September 2014

Een paradijsje: de Gili Eilanden

20 September 2014

Over Java

17 September 2014

Naar Jakarta, kilometers maken!
Kelly

Actief sinds 14 Aug. 2012
Verslag gelezen: 458
Totaal aantal bezoekers 29217

Voorgaande reizen:

15 September 2014 - 06 Oktober 2014

Indonesia

15 Augustus 2012 - 12 Oktober 2012

Canada

27 Februari 2018 - 30 November -0001

China

Landen bezocht: