Een land vol rijkdom - Reisverslag uit Lipah, Indonesië van Kelly Verbeem - WaarBenJij.nu Een land vol rijkdom - Reisverslag uit Lipah, Indonesië van Kelly Verbeem - WaarBenJij.nu

Een land vol rijkdom

Blijf op de hoogte en volg Kelly

04 Oktober 2014 | Indonesië, Lipah

Indonesie is rijk! Misschien niet in geld, want het verschil tussen arm en rijk is hier groot. Maar wel in natuur. De vulkanische grond en het klimaat maakt dat je hier bijna alles kan laten groeien.

Om te beginnen groeit hier rijst. Er zijn ongeveer 100.000 verschillende soorten rijst. Hier in Indonesie worden vooral de langkorrelrijst en de kortkorrelrijst gebruikt.
Vervolgens kom je heel erg veel bananen tegen en erg veel kokosnoten.
(deze behoeven verder denk ik geen uitleg)
Als we het dan toch over fruit hebben: ananas, papaya, mango(mijn lievelingsfruit! wel 12 soorten waaronder de mangi), meloen, mandarijn, Jackfruit (ook wel broodvrucht genoemd), de beruchte Durian (nee, echt niet lekker...zonder het te weten gekocht verwerkt in spekkoek), stervrucht, snakefruit, tamarinde, en rabutan. Deze laatste is erg grappig. Rambut betekend in Indonesie "haar". De rambutan is een erg harige vrucht met binnenin een lycheeachtig vruchtvlees. Hij smaakt ook zo.
Tevens kom je hier veel koffie, cacao, thee en tabak tegen. Op Bali in het noorden ook veel kruidnagel, kaneel, casave, knoflook en ui.
Hoger in de bergen tref je ook aardbeien, en qua groenten tref je hier ook gewoon sla, komkommer etc. Ook de sojaboon is hier goed vertegenwoordigd om te verwerken in tofu of tempeh.
Enzovoort...

Vandaar misschien dat je hier voor weinig geld heel goed kan eten. Verse producten, gewokt of gestoomd. En inclusief frisdrank en een toetje kan je voor 2,50 klaar zijn.
Zojuist ook een heerlijk visje op in een kokos-limoen-curry. Met (uiteraard) rijst, kroepoek en een koude banananlimoensap (mijn persoonlijke favoriet hier!)

Over eten gesproken... de meeste dieren hier hebben ook niet te klagen. Terwijl ik dit typ dartelt er een rat voorbij met een stuk gevallen Mango uit de binnentuin.
Aan het plafond hangen de gekko's. De schatjes houden me nog wel eens wakker als ze in mijn hotelkamer ineens naar beneden komen. Gezellig!
Op straat kan je zomaar een grote harige geit of koe tegenkomen, vastgebonden aan een hek met een hoopje bladeren voor de neus. Ik heb ook hier weer geen slecht uitziend vee gezien. Buitenom de vreemde manier van houden zo midden in de bebouwde kom tussen het verkeer.

Rijke natuur, met in iedere greppel of sloot een hoopje plastic afval. Er zijn nog we longerepte stukken natuur. Maar ik heb nog nooit zoveel troep verspreid gezien in een land. Ik heb het eens aangekaart bij een lokale bewoner. Maar het wordt hier in het geheel niet gezien als een 'probleem'. Er is werkelijk geen bewustzijn over zwervend afval of de verantwoordelijkheid het op te ruimen. Ik citeer: "Why should you blame the people? It is the factory's making the plastic who are responsible"
Langzamaan raakt men meer bewust, maar het zal nog wel een x aantal jaren duren voor de sloten weer leeg zijn.

Ondertussen geniet ik van al het moois dat Indonesie te bieden heeft, per scooter, lopend, met een gids in de auto, de trein of met de boot. Mijn lievelingstransportmiddel op rustig water... Na het ietwat stuiterende vaartochtje op de Gili's. Ben ik erg blij dat ik voor de trip naar Bali mijn pilletjes heb genomen. De zee daar is vrij onrustig, en het (speed)bootje was maar klein en wordt aardig mishandeld. Zelfs de grote stoere mannen aan boord zagen wat bleekjes onderweg....

Ik vond dat ik wel verdiend had om een beetje bij te komen in een resort met zwembad (infinitypool!) aan zee. Waar ik overigens de mooiste snorkeltochtjes ooit heb gemaakt. Een overvloed aan koraal daar in Lipah en Amed!

Intussen nog wat cultuur en spectaculaire natuur gezien op Bali en Java, daarover later meer!



  • 04 Oktober 2014 - 19:13

    Rob:

    hoi Kelly , weer een leuk verhaal ik zal het printen en aan Lieke geven.
    Het gaat zeker wel snel de tijd, het zit er weer bijna op geloof ik.
    Goede reis terug, groetjes Rob en Rosy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Lipah

Indonesia

3 weken rondreizen op Java, Bali en.....

Recente Reisverslagen:

22 Oktober 2014

Over cultuur en vulkanen

04 Oktober 2014

Een land vol rijkdom

25 September 2014

Een paradijsje: de Gili Eilanden

20 September 2014

Over Java

17 September 2014

Naar Jakarta, kilometers maken!
Kelly

Actief sinds 14 Aug. 2012
Verslag gelezen: 628
Totaal aantal bezoekers 29222

Voorgaande reizen:

15 September 2014 - 06 Oktober 2014

Indonesia

15 Augustus 2012 - 12 Oktober 2012

Canada

27 Februari 2018 - 30 November -0001

China

Landen bezocht: