Uitstraling - Reisverslag uit Sjanghai, China van Kelly Verbeem - WaarBenJij.nu Uitstraling - Reisverslag uit Sjanghai, China van Kelly Verbeem - WaarBenJij.nu

Uitstraling

Door: Kelly Ann Verbwem

Blijf op de hoogte en volg Kelly

15 Maart 2018 | China, Sjanghai

Ik neem jullie even mee op een rondleiding over het bedrijf.
We zijn gevestigd in een rijke buurt van Shanghai. Er staat hier niet veel hoogbouw, veel hoger dan vijf verdiepingen gaat het hier eigenlijk niet. In deze wijk heb je veel zogenaamde compounds; ommuurde buurtjes met een entree en bewakers. Daarbinnen staat een wijkje met appartementen of huizen.

Onze rijschool is gevestigd in een parkje, maar denk niet dat het een oase is van gras en bomen. Er staan redelijk veel gebouwen op het terrein. Je kan te paard precies een rondje van een minuut of 6 maken langs de bejaardenwoningen, het kinderzwembad, een enorm ‘kasteel’waarin je kan trouwen, de veldjes voor de weddingfoto’s, de kinderboerderij met geiten en pauwen en dan ben je weer terug bij het begin. De gehele route is voorzien van rozenperkjes, bloembakken en prieeltjes.

De rijhal neemt een prominente plek in aan de zuidkant van het park, met een prachtig dak en een super handige ovale vorm. Manege’s in Nederland: dit is een uitkomst! Nooit meer paarden die hoeken afsnijden en het loopt zoveel prettiger voor de beestjes!

We hebben niet echt een eigen terrein, zo zijn er links en rechts van de ingang van het park stallen. En de doorgaande route loopt er tussendoor. Zodoende staan er regelmatig mensen te kijken bij onze poetsplaats of rijbaan, want paarden zijn hier best bijzonder!

We hebben een stalgebouw voor de pony’s en twee rijen met grote stallen voor de paarden. Er wonen hier vijf kleine pony’s voor de jonge kleine kideren, 7 grotere pony’s voor de oudere kinderen, en 4 paarden voor de volwassenen of grote tieners. Daarnaast hebben we nog een paar Nederlandse paarden die slechts zelden worden ingezet voor de rijlessen. En zodoende ben ik meestal hun ruiter, absoluut niet erg want het zijn fijne paarden waarmee ik mijn dressuur nog een beetje kan bijspijkeren.

Achter onze stallen staat een hotel, wij slapen op de bovenste verdieping, onder het dak. Een prima plek. In de ochtendis het 6 trappen af naar beneden en loop je langs de stallen naar het ‘werk’. Gelijk naast de ingang van het park staat het kantoor. Mooi ingericht met kleedkamers en zelfs een douche! Hier is het ontvangst van de klanten, wordt de administratie gedaan en de planningen gemaakt.

Alle paarden komen dagelijks buiten en worden bij het binnenhalen gepoetst. Zo kunnen we de paarden zonder veel werk ophalen voordat de lessen beginnen. Op de doordeweekse dagen zijn de lessen vooral in de middag. Maar in het weekend hebben we het druk en is er de hele dag les.
De lange zijde van de rijhal biedt plaats aan een restaurant met twee verdiepingen en een terras. Mensen kunnen ook buiten zitten en kijken naar hun kinderen als ze dit willen. De andere lange zijde naast de baan heeft een paddock waar de paarden kunnen scharrelen en rollen.

Alles is uitstekend verzorgd, van het ontwerp van de gebouwen tot de aankleding. En met dank aan de Nederlandse bedrijfsvoering zijn de stallen ruim en schoon, wordt er hooi van goede kwaliteit gevoerd, en hebben de paarden eersteklas verzorging en tuigage.

Wel is er een aandachtspuntje dat in de Chinese cultuur best lastig blijkt. Het opruimen van rommel en het gebruik van werkelijk ieder hoekje om spullen te zetten. Als ik even niet oplet staat de stalgang vol met scooters, ligt er dagenlang plastic te slingeren bij de zadelkamer of gebruikt een wildvreemde ineens de poetsplaats voor het gereedschap van zijn nieuwe baan. Zo goed als men is in het bouwen en inrichten van een bedrijf, zo lastig is het voor sommigen om dit zo te houden. Maar dat geeft niet, ik ben er om iedereen erop te wijzen dat het allemaal opgeruimd en netjes moet blijven voor de paarden en voor onze klanten. En nu: aan het werk!

• 15 Maart 2018 - 19:43

Maya:

Gave foto's bij je uitgebreide verslag. Erg leuk om te lezen. Toch ook weer verrassende dingen. Had niet verwacht dat ze zo lustig alles overal neer zouden zetten.

En wat een gave bak om te rijden!

• 15 Maart 2018 - 23:47

Letizia:

Wat Maya zegt, dat rommelige sluit niet helemaal aan bij het beeld wat ik heb van de Chinezen. Maar weer een leuk verslag!

• 15 Maart 2018 - 23:47

HotLog: сводная статистика "Столица в ценах":

TJ Hughes | Discount Department & Furniture Store Online

• 18 Maart 2018 - 12:42