Topsport en cowboys - Reisverslag uit Lethbridge, Canada van Kelly Verbeem - WaarBenJij.nu Topsport en cowboys - Reisverslag uit Lethbridge, Canada van Kelly Verbeem - WaarBenJij.nu

Topsport en cowboys

Blijf op de hoogte en volg Kelly

12 September 2012 | Canada, Lethbridge

Alweer twee dingen van het lijstje: 'must do'' kunnen afstrepen dit weekend!

Te beginnen bij Spruce Meadows, voor de kenners gaat er misschien een belletje rinkelen. Voor de rest: Spruce Meadows is een heel groot paardenbedrijf, waar van alles georganiseerd wordt. Stal de Kroo, maar dan keer 20 ongeveer ;-)
Afgelopen week was er een grote internationale springwedstrijd, maar niet alleen dat, het hele terrein staat vol met kraampjes, eettentjes, terrassen. En in de andere arena's zijn ook shows en wedstrijden. Tot een agilitywedstrijd voor honden aan toe.
Nederland is een goede vriend van Spruce Meadows, de bloemen worden al jaar en dag door Nederland verzorgd (het lijkt het Vaticaan met Pasen wel). Maar ook een NL winkeltje met kaas en kroketten en een poffertjeskraam!! Bovendien was het deze zaterdag 'Holland day', met veel ceremonie geopend en afgesloten: het hijsen van de vlag, het Wilhelmus, een toespraak van de Nederlandse ambassadeur, het knippen van een Hollands lintje en de dag kon beginnen!

In de ochtend het hele terrein en de fair bekeken, zodat ik niks hoefde te missen van de landenwedstrijd. Waar Nederland natuurlijk meedeed!
De tribune stond in de volle zon, en dat was bloedheet, dus al gauw had ik het daar wel gehad, en ben via het losrijterrein bij de ingang van het parcours beland. Daar had ik met mijn mooie camera perfect zicht, stond in de schaduw, en tussen alle bondscoaches en springruiters die al gereden hadden en kwamen kijken naar de concurrentie, niet slecht! Het parcours bestond uit héle grote en brede hindernissen vanuit verschillende landen (fiets en molen voor NL) en stond op moeilijke afstanden voor de paarden. Bijna niemand bleef foutloos, ook in het tweede rondje dat gereden moest worden. Ook bij de Nederlanders viel er een paar keer een balk. Totdat Jur Vrieling (NL) in de tweede ronde zonder fouten rond kwam. Jeroen Dubbeldam lukte dat ook bijna, de laatste hindernis viel er tocht nog een balk. Heel spannend dus, en Nederland werd daarmee knap derde, na Duitsland en Ierland.
Leuk ook dat als je na afloop nog een rondje loopt en een nietsvermoedend Nederlands teamlid (Harrie Smolders) tegenkomt, waartegen je dan 'Gefeliciteerd' kan zeggen. "Euh, dankjewel.." Verbaasd dat hij Nederlands hoorde geloof ik haha!


De zondag de paarden op Bonnieview de nodige aandacht gegeven, want de maandag was gereserveerd om te paard de bergen in te gaan!
En niet zomaar een paard, een heus westernpaard, Klaas had mij enthousiast horen zijn over het werk van de cowboys op de rodeo's. En die heeft dit toen voor mij geregeld: BJ, een kennis van Klaas maar vooral ook cowboy in hart en nieren, die niet zou misstaan tussen Monty Roberts en Pat Parelli. Heeft naast zijn eigen paard ook voor mij een Paint/Quarterhorse - genaamd Willy - meegebracht, zodat ik in stijl de bergen in kon!
Voor de niet paardenmensen - dit paard is inderdaad ook zwart maar geen fries! Klaas ging trouwens wel mee met zijn trouwe Friese paard waarvan BJ nooit geloofde dat dat bergpaarden zijn....Het tegendeel heeft Klaas gisteren weer bewezen. Sterker nog, BJ heeft vorig jaar een Fries gekocht hier, en vandaag weer eentje.

Maandagmorgen vroeg op pad met 3 paarden achterin de trailer. Niet zoals onze trailers, maar grote roestvrijstale opleggers. Twee uur tijden naar Waterton, waar het weer een beetje onheilspellend was met harde wind en een regenachtige lucht.
Eenmaal daar opgezadeld en de gok gewaagd, en op wat hagel na zijn we daar in de bergen redelijk uit de wind gebleven. Daarbuiten bleek het later te stormen...

Daar zit je dan, cowgirl in spé... Met bijpassende Engelse outfit en helm haha! Maar wat was ik blij met dit paard! Eerste deel van de route een breed pad en slechts licht stijgend. Af en toe een beekje over, niks aan de hand! Tot we de berg opreden, dat is een pittige helling! Zelf nog even afgestapt om warm te lopen, dat wil wel zo'n klim.. respect voor Willy! Want we waren nog niet helemaal boven.
Op ongeveer 2100 meter boven zeeniveau liggen de 'Twin lakes' en de trail die erlangs loopt laat zich vooral omschrijven als 'richel'. Past precies een mens of paard op. Één stap opzij en je rolt zo het meer in een paar honderd meter lager...
En wat is het gaaf om daarboven te rijden, wát een uitzicht! Wel even twee handjes aan het stuur moeten houden hier, maar dat begrijpen jullie wel hoop ik ;-)


Tweede helft was natuurlijk de afdaling, ook best pittig, met haarspeldbochten waar je je paard even om z'n as moet laten draaien. Langs de wild stromende maar kraakheldere 'Lone creek'. BJ vertelde intussen over de beren die hier leven en hoe je kan herkennen dat ze in de buurt zijn geweest. Plukjes haar aan de bomen, omgekeerde stenen en aangevreten stukken hout. Maar ook plukt hij de eetbare Huckleberries, een soort bosbes tussenuit alle andere (giftige) besjes.
6 uur, 23 kilometer, enigszins stijf en verkleumt en een heleboel prachtige uitzichten verder zijn we bij ons beginpunt teruggekeerd. Had ik het al gezegd? anders doe ik het nog een keer, het was ge-wel-dig!!!!

De weg naar huis is ook zeker niet saai... prachtige uitzichten over de prairies en akkerlanden. Waar ze zomaar eens met 12(!) combines naast elkaar aan het werk zijn... De wind beukte inmiddels flink tegen de trailer, en in de verte ontstond een vreemde onheilspellende zwarte wolk.
Dat bleek een brand te zijn ten westen van Lethbridge. Een klein vonkje is al genoeg - soms van een landbouwmachine - maar dit keer van een kapotten elektriciteitskabel - en het droge land hier staat in lichterlaaie, met hulp van de harde wind vliegt dit vuur zomaar het land over en steekt alles aan wat het tegenkomt. De rook was kilometers ver te zien, en een groot gebied moest worden geëvacueerd.
Hieronder een filmpje, waarop ook goed te zien is hoe snel het gaat:
http://www.youtube.com/watch?v=7vIZrKG2oWM

En nu alweer op de helft van mijn tijd hier, wat gaat het snel!

  • 12 September 2012 - 09:08

    Letizia:

    Wauw! Wat gaaf weer, je hebt gewoon een veredelde vakantie daar :P Geniet je laatste maandje nog maar goed!!

  • 12 September 2012 - 09:31

    Joan:

    Hey, gaaf hoor zusje...
    Kan je je ticket nog wijzigen in een latere datum ? Soms kan dat gratis en soms tegen kleine kosten. Hangt van de voorwaarden van het ticket af. Even doorlezen !
    Zou daar nog even blijven, wat ontzettend mooi is het daar !

  • 12 September 2012 - 09:52

    Maya:

    Wat een immens gaaf en geweldig verslag Kel. Ben zo blij voor je dat je dit allemaal mag meemaken, en wat super dat je het zo goed kan vertellen en verwoorden ook. Geweldig om op goeie werkpaarden daar te mogen rijden, de uitzichten zowel te paard, als onderweg moeten fenomenaal zijn. 12 combines... Een droom! Ik kom bijna woorden te kort om allemaal te beschrijven hoe enthousiast ik van je verhalen word :D Leuk ook om zo'n enorme fair mee te maken. Gewoon... :D

  • 12 September 2012 - 10:38

    Greet:

    Ik ga nu zomaar denken dat je er geen spijt van hebt dat je naar Canada bent gegaan, wat geweldig allemaal. wat een kans weer!!!!!!
    Ik hoop dat je nog meer foto's hebt van die tocht met die cowboy, zo mooi. zoiets maak je nooit meer mee denk ik zo.
    12 combines, dat is echt groots, dan zijn de akkers bij ons maar volkstuintjes.
    Groetjes pap en man
    en geniet, geniet, geniet.

  • 12 September 2012 - 10:44

    Esther Boogaard:

    Je hebt het maar weer zwaar lees ik! ;-) Wat gaaf dat je de Nederlandse springruiters hebt gezien! Ik heb het stadion in Greenwich gezien waar zij gereden hebben! Ook leuk! Nog veel plezier daar!

  • 12 September 2012 - 22:58

    Mariska:

    Misschien toch maar de journalistiek in Kel!
    Fantastisch, benieuwd wat je volgende uitje word.

    x

  • 13 September 2012 - 03:41

    Kelly Verbeem:

    I am one lucky girl!

    Ik kom gewoon terug hoor half oktober, de winter ligt het hier vol sneeuw, niet zoveel aan tenzij ik eindelijk eens leer skiën ;-)

    Ik had nog een foto willen maken van die hele rits combines Maay, maar was te laat om m'n camera te pakken... Misschien kom ik ze binnenkort nog eens tegen.

    En Esther, ik ben jaloers op je dat jij naar de OS bent geweest!!!!


  • 17 September 2012 - 07:25

    Femke:

    Hoi Kelly,

    Onwijs gaaf zeg die rit, ik geloof niet dat ik dat gedufd had met mijn hoogte vrees Brrrrrrrrrr. Maar wel fijn dat je op een betrouwbaar paard mocht rijden. Je moet ook even in de gaten houden wanneer ze de koeien vanuit de bergen weer naar benenden gaan halen. Dat doen ze ook met de paarden, misschien kan je een dagje mee rounduppen!!

    Gr femke

  • 17 September 2012 - 07:25

    Femke:

    Hoi Kelly,

    Onwijs gaaf zeg die rit, ik geloof niet dat ik dat gedufd had met mijn hoogte vrees Brrrrrrrrrr. Maar wel fijn dat je op een betrouwbaar paard mocht rijden. Je moet ook even in de gaten houden wanneer ze de koeien vanuit de bergen weer naar benenden gaan halen. Dat doen ze ook met de paarden, misschien kan je een dagje mee rounduppen!!

    Gr femke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Lethbridge

Kelly

Actief sinds 14 Aug. 2012
Verslag gelezen: 618
Totaal aantal bezoekers 29260

Voorgaande reizen:

15 September 2014 - 06 Oktober 2014

Indonesia

15 Augustus 2012 - 12 Oktober 2012

Canada

27 Februari 2018 - 30 November -0001

China

Landen bezocht: