Vancouver - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Kelly Verbeem - WaarBenJij.nu Vancouver - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Kelly Verbeem - WaarBenJij.nu

Vancouver

Blijf op de hoogte en volg Kelly

10 Oktober 2012 | Canada, Vancouver

Waarom Vancouver? Omdat daar walvissen en orka's rondzemmen!
Het duurt wel even voordat je er bent, vanuit Jasper in de bergen is het 9 uur rijden, en de terugweg is 15 uren. Maar niks saaie 4-baans snelweg, maar een geweldige route langs bergen, meren, rivieren en bossen.
De wegen zijn hier vrij eenvoudig, gaan (of in de bergen: slingeren) van noord naar zuid en van oost naar west, met bijzonder weinig afslagen. Aantal keer verkeerd gereden deze gehele reis: 0 Zelfs niet in die mega stad Vancouver!

Oké herstel... ik heb namelijk wel degelijk een afslag gemist... en wel die naar het hostel waar ik onderweg wilde overnachten. Dat was wel iets omrijden maar wel voordeliger.
Als je hier een aflslag mist komt er nooit meer een volgende, en zodoende besluit je dan maar door te rijden naar de eerstvolgende stad waar vast ook wel iets is. En als je dan aankomt in het donker op een plek waar je de weg niet kent stap je maar het eerste hotel/motel/inn (geen idee wat het verschil nu is) wat je tegenkomt binnen.
"Ja natuurlijk hebben we een slaapplek voor je, dat is dan 110 dollar" *Slik* daarvoor kan ik 4 nachten in een hostel slapen....
Gelukkig waren ze erg behulpzaam om iets betaalbaarders voor me te vinden. En zodoende ben ik in het meest kitscherige huis van heel Canada beland! Bij Joyce, die al over de 80 is, een Bed & Breakfast in haar woning heeft en me nog net niet heeft ingestopt en een verhaaltje voorgelezen.

Na een grandioos ontbijt (een eettafel vol met een tiental soorten brood, granen, fruit, noten, sapjes) was naar Vancouver rijden een eitje!

Vancouver heeft veel hogbouw in het centrum, niet gek aangezien de stad pas twee eeuwen echt groter is geworden. De 'Goudkoorts' heeft veel mensen aangetrokken. En tegenwoordig wonen er zoals in de meeste grote steden een hele variatie aan nationaliteiten. Toch is de sfeer in de stad heel gemoedelijk, het is er schoon, groen, rustig en op iedere hoek van de straat is men in voor een praatje.
Zaterdag ben ik een rondje door de stad gaan doen, met de kleine stadsbootjes het water over naar Granville island met zijn overdekte markthallen. Chinatown, Gastown (veel cultuur in kunst), Main street ( de Rotterdamse Kruiskade maar dan anders), Waterfront (de cruisehaven), Downtown (het centrum) en tot slot Stanley Park. Waar ik had afgesproken met Sandra en Patricia en Esmee, die dit jaar naar Vancouver zijn geëmigreerd. Uitgebreid over de verschillen tussen Canada en NL gesproken natuurlijk.

Ook in Stanley park is het Aquarium, met dolfijnen (niks van kunnen zien), Beluga's (een glinp van op kunnen vangen) en nog veel meer... Ik ben maar heel even binnen geweest om gillend naar buiten te rennen. Op dit prachtig zonnige Thanksgiving weekend had half Vancouver zich in dit park gepropt, onvoorstelbaar!

Nee doe dan maar het echte werk, vrij rondzwemmende dolfijnen en orka's graag!
Op zondag vol goede moed op de ferry naar Nanaimo gestapt, en me in de zon op het dek verschanst om naar de zee te staren. Uiteraard aan de praat geraakt met een local, en zij wist me te vertellen dat ze al 5 jaar ieder weekend op en neer reist en wel 1 keer de orka's heeft gezien.
En daar ging mijn lumineuze idee om zonder whalewatchtour een walvis vast te leggen.....

Wat ik wél heb vastgelegd is alsnog de moeite meer dan waard! Het was een waanzinnige trip. Ik heb zoveel moois gezien en gedaan!!!

• 10 Oktober 2012 - 08:37

Letizia:

Ziet er en klinkt weer erg goed!!
    Dat was het dan, jou avontuur in Canada :)
    Tot snel! Gewoon in Nederland dan ;)

• 10 Oktober 2012 - 08:46

Joan:

Weer mooie foto's hoor en weer een leuk verhaal.
    Tja en toen ineens waren die 2 maanden alweer om....maar wat heb je het leuk gehad.
    Alvast een hele goede reis gewenst en we zien je hier snel....en bedenk...

Don't cry because it's over, smile because it happend !!!

• 10 Oktober 2012 - 10:59

Greet:

OoH Kel,wat heb je het weer fantastisch gehad, wat een mooie ervaring.
    Dit vergeet je je hele leven niet meer.
    Wat stoer dat je dat allemaal alleen heb gereden, dat zijn toch flinke afstanden, maar waarschijnlijk nooit saai. Toch ben ik wel blij dat je weer veilig terug bent op je thuisbasis in Lehtbridge.
    Kan niet wachten om al je verhalen in het echt te horen en al die foto's te zien.
    We wensen je een goede reis, over half Amerika naar Amsterdam probeer maar wat te slapen want thuis moet je gaan vertellen over deze prachtige werk/reis ervaring.
    Doe Klaas en Annelies de groeten van ons en bedank ze namens ons voor de goede zorgen voor jou.
    Tot Vrijdag.
    Groetjes pap en mam.

• 10 Oktober 2012 - 11:29

Maya:

Wat een geweldig verslag en schitterende foto's weer :) Heel mooi.... zeg wel steeds hetzelfde maar kan er niet meer van maken. Gewoon geweldig gaaf :)

Goeie reis nog!

Enneeh, vertel, hoe krijg je het voor elkaar om daar een boktmeeting te arrangeren? :D

• 10 Oktober 2012 - 18:34

Kelly Verbeem:

Boktmeeting was via het Canada topic ;-)

• 18 Oktober 2012 - 20:21

Linda:

Hoi, ik kom hier via bokt, en ben superjaloers!
    Tip, als je zonder whalewatch tour orca's wilt zien.
    Er gaat vanaf Sydney , Vancouver island, een boot naar San Juan Island, Friday harbor.
    Op dit eiland is een vuurtoren, de lime kiln lighthouse, waar je orca's kunt zien van heeeeel dichtbij, soms op vijf meter! Het staat bekend als de beste plek ter wereld om orca's vanaf de kust te zien. Ik ben er zelf twee keer geweest, echt geweldig! Zoek op facebook maar eens naar Katie Jones , die woont daar en fotografeert ze vrijwel dagelijks.
    Verder wens ik je nog heeeeel veel plezier daar, zoeken ze nog mensen ;-) ?