Daily life @ Bonnieviewfarm - Reisverslag uit Nobleford, Canada van Kelly Verbeem - WaarBenJij.nu Daily life @ Bonnieviewfarm - Reisverslag uit Nobleford, Canada van Kelly Verbeem - WaarBenJij.nu

Daily life @ Bonnieviewfarm

Blijf op de hoogte en volg Kelly

23 Augustus 2012 | Canada, Nobleford

Na 1,5 dag bijkomen en het weekend is het echte leven hier begonnen:

6.00: De wekker gaat, de zon piept bijna boven de horizon, boterhammetje toasten, kopje melk erbij en de dag is begonnen. Ja het is vroeg, maar met 30 graden in de middag wil je de hitte een beetje voor zijn.

6.15: Het eerste paard van vandaag poetsen en opzadelen. Dit keer gaat de 3 jarige Elske mee.

6.30: Met z'n vieren rijden we het erf af, langs de weg rijden we amper, we trekken het land op, daar waar al geoogst is - met name de tarwevelden - kunnen we vrij rijden.
En deze velden zijn gróót, soms zover je kijken kunt, de zon schijnt nu al en het tarwe is goud en de zwarte paarden steken er gitzwart tegen af. We stappen en draven naast elkaar, ruimte genoeg! Hond Abby gaat ook altijd mee.
Korte ritjes van ongeveer een uur gaan naar een van de werkende oliepompen hier in de buurt of richting het dorp Nobleford. Lange ritten van 2,5 á 3 uur, naar het meer hier in de buurt.

9.30: weer op stal aangekomen krijgen de paarden die dat nodig hebben wat te eten, en dan gaan ze naar de wei. De afgelopen dagen werkten Simone en ik samen de paarden, maar vanaf vandaag - Simone gaat morgen naar huis en heeft nu vrij - sta ik er alleen voor.
Er zijn 9 paarden voor mij om mee te werken: Esther, Elske, Femke (3jr.) Amy, Annalot, Barbara, Crystel (4jr.), Winke (5jr) en Suuske (7 jr).
Ze lopen niet iedere dag, dus per dag komt dit neer op 6 paarden die moeten werken.

11.00: even pauze, omdat het warm is een lekker stuk meloen en ananas. De verpakkingen zijn hier amerikaans groot, maar handig! Het verse fruit ligt gesneden en wel in pakken van een of twee kilo.

11.30: op naar het volgende paard, ik loop nog regelmatig alle paarden langs om hun voorpluk op te tillen en te zien wat voor kruintje ze hebben ter herkenning. Al gaat het steeds beter!
De paarden zijn stuk vor stuk braaf, zitten als een huis (erg breed) en lopen graag! Trage friezen staan hier niet... Stuk voor stuk super voorwaarts.
Wel lastig is dat ze soms de hals oprichten als ze te haastig gaan of iets zien. En dat rijdt niet zo fijn, we werken er dus veel aan dat ze fijn nageven en de hals laten zakken. Ook de galop is een aandachtspuntje. We gaan voornamelijk knetterhard, ongecontroleerd, overkruis, en zonder enige buiging of nageeflijkheid door de baan. Slechts twee of drie paarden beheersen de galop naar mijn idee iets beter ;-) Ik heb dus een missie gevonden: de paarden hier leren galopperen, vooral ook voor mijn gemak, want het zit voor geen meter haha!
De 3 en 4 jarige paarden gaan 20 september mee naar de keuring. Deze paarden moeten dan in perfecte conditie zijn, niet de dik, mooi in de spieren. Na het rijden krijgen deze paarden dus nog een aantal stretch oefeningen, alle 4 de benen optillen en naar 4 kanten 20 seconden strekken. En de hals strekken we door een wortel net binnen bereik te houden aan de zijkanten en tussen de voorbenen.

14.00: De merrie Femke moet na het werk nog even een echo, ze is dit jaar geïnsemineerd maar waarschijnlijk niet drachtig dus dat moet even worden bekeken. Hoe handig is het dan dat je baas dierenarts is, de apparatuur staat aan huis. Van de week deed Klaas ook al het wormonderzoek zelf, de buisjes en microscoop in de zadelkamer haha!
Aangezien Friese paarden aan deze kant van de oceaan vrij schaars zijn wordt er jaarlijks diepvriessperma ingevlogen van de hengsten die in NL zijn uitgezocht. Klaas gaat daarom nog jaarlijks naar de hengstenkeuring in Nederland om te zien met welke hengsten hij wilt gaan fokken.

15:00 Het laatste paard is gereden, nu nog opruimen, de schuur aanvegen, de merries en veulens wat extra hooi en tijd voor mezelf!
Afgelopen week al met Simone naar Lethbridge geweest en wat rondgekeken in de plaatselijke Mall. En gisteren wezen zwemmen in het meer hierachter. Heerlijk koud water, maar op het strandje erg warm zonder parasol!

18:00 Supper, Annelies kookt lekker en véél! Vandaag heerlijke steaks van de barbecue gegeten. Het vlees in Nederland is er wederom niets bij... Erbij eten we groenten, sla, aardappeltjes, mais en natuurlijk echte Hollandse frietsaus!
In de avonduren tijd voor jezelf, maar vaak kijken we een film op tv, Annelies trakteert iedere avond op een mars of snickers , ik ga kilo's aankomen hier...
Verder gebeurt er weinig spannends: tussen 9 en 10 ben ik kapot en wil niets liever dan slapen.... de wekker gaat weer vroeg ;-)

• 23 Augustus 2012 - 10:57

Greet:

Wat een leuk verslag weer. Ik vind dat erg leuk , te weten wat je zo'n dag bij jullie een beetje inhoud.
    Wel druk lijkt me 6 paarden per dag, maar ja, dat vind jij nutuurlijk leuk.
    Geloof ook dat je het daar heel goed hebt, veel fruit, dat is echt wel wat voor jou, en lekker eten!
    Heb je je hardloopschoenen mee, en heb jij daar tijd voor? Kan je kilo's wat beperken.
    Ga zo door met schrijven erg leuk!!!!!
    groetjes aan gastouders.

Leuk om te lezen meis.

xx

• 23 Augustus 2012 - 12:13

Greet:

Mis de roze handdoek bij het strandje.hahahaha

• 23 Augustus 2012 - 17:51

Marjolein:

Leuk om te lezen. Lijkt me een geweldig adres om te zijn.
    Veel plezier nog.

groetjes

• 23 Augustus 2012 - 19:30

Joan:

Oke toegeven...dat veulentje met die glimlach is toch wel heel erg leuk !!!!

• 23 Augustus 2012 - 23:02

Maya:

Wat een hartstikke leuk verslag om zo te lezen! :) Hebben wij ook een beeld van wat jij zoal uitspookt op een dag.

Wanneer zullen daar de normalere temperaturen aanbreken, of blijft het nog lang 's middags rond de 30 graden waar jij zit?

• 24 Augustus 2012 - 00:41

Kelly Verbeem:

Goedenacht (voor jullie dan, het is hier nog maar half 5)

Pap en Mam, je krijgen de groetjes terug!
    Mijn hardloopschoenen gaan denk ik in dienst als hike schoenen, want hardlopen is hier geen doen, de weg hier is los grind en het kleinste rondje hier 12 km ;-)

Roze handoek is helaas niet vooradig ;-)

Het is alweer wat koeler, vandaag een aangename 25 graden, en morgen voorspellen ze regen en 17 graden... Voor de komende twee weken verwachten ze vooral zonnig weer en rond de 23 graden, dat is heel aangenaam!