Yihaaa, the Pincher Creek Pro Rodeo - Reisverslag uit Pincher Creek, Canada van Kelly Verbeem - WaarBenJij.nu Yihaaa, the Pincher Creek Pro Rodeo - Reisverslag uit Pincher Creek, Canada van Kelly Verbeem - WaarBenJij.nu

Yihaaa, the Pincher Creek Pro Rodeo

Blijf op de hoogte en volg Kelly

20 Augustus 2012 | Canada, Pincher Creek

Rodeo is ‘alive and kickin’ hier aan de Canadese countryside! Vandaag ben ik met Simone naar Pincher Creek gereden voor een dagje wild west.
Een grote buitenpiste omringd door hekken, aan de ene kant de kooien en stallen voor het vee, aan de andere kant tegen de heuvel de tribunes. Het weer was goed - net als bij jullie in NL - een graadje of 33 en vol in de zon, maar dat gaf niks meer zodra het spectakel begon.

Het rodeo rijden is een traditie ontstaan onder cowboys om te laten zien hoe goed ze konden blijven zitten bij het ‘breaken’ (beleren) van jonge paarden.

Een cowboy gaat in een van de kooien op een rodeohorse zitten. Dit paard is een speciaal gefokt en getraind ‘bucking horse’. Deze paarden worden beschikbaar gesteld door een plaatselijke stal, en krijgen afhankelijk van de rubriek wel of geen zadel en hoofdstel aan. De dieren krijgen wel allemaal een ‘flank strap’ aan, een band die om de lendenen wordt gebonden en waardoor de dieren weten dat ze moeten bokken. Hierover wordt wel eens gezegd dat het dierenmishandeling is, omdat deze riem strak zou zitten, maar deze riem zit juist vrij los omdat de dieren anders zuur worden en stoppen met lopen.

Zodra de cowboy zit, met maar een hand aan de teugels, zadel of riem en een seintje geeft gaat de chute (kooi) open en vertrekt het paard de arena in. Dan gaan er 8 seconden in waar de ruiter moet blijven zitten zonder het paard te raken met zijn vrije hand. Bij de eerste sprong is het de bedoeling om het paard met de hielen aan te sporen. Zowel paard als ruiter worden beoordeeld met een score van 0 tot 50. Waarbij het paard een score krijgen voor zijn manoeuvres, hoe meer het paard beweegt, springt en draait hoe beter. De scores liggen meestal tussen de 70 en 90, waarbij 90 heel erg goed is.
Als de 8 seconden voorbij zijn komen er twee ruiters naast rijden en kan de cowboy overspringen op de rug van een veilig paard. The bucking horse wordt vervolgens al lopend ontdaan van zijn tuig en terug naar de kooien gedreven.

Dan de andere onderdelen nog, het barrelracen voor dames, ofwel zo snel mogelijk om drie tonnetjes heendraaien. Steer wrestling, waarbij je een kalf vangt en met de hand vloert. Roping en team roping, waarbij je met een lasso vanaf je paard een kalf vangt. En tot slot: Bull riding, rodeo op een stier.

Dat ‘Bull riden’ is maar een link spelletje, die beesten zijn zo groot en sterk en lomp… In de Chute mochten de cowboys al uitkijken dat ze niet klem kwamen tussen stier en hek. Eenmaal in de arena is het spectaculair, want die beesten tollen al bokkend in het rond. Zodra ze eraf zijn gevallen probeert zo’n bakbeest nog wel eens de horens uit. Maar je kon aan de mannen - allemaal met hoed, jeans, buckle en blouse - zien dat het een kick gaf, zij liever dan ik…..

De dieren zelf lijken trouwens precies te weten wat ze moeten doen, zodra de ruiter eraf was en de flank strap los waren ze rustig en gingen richting uitgang waar ze weer naar hun vriendjes konden. Zelfs de kalfjes wisten het precies, eventjes op de grond liggen voor de tie down, en dan op een drafje naar het hek.

• 20 Augustus 2012 - 08:12

Mirjam:

Hee Kel,

Leuk verslag weer en gave foto's! Lijkt me gaaf om een keer te zien zo'n rodeo, maar inderdaad, liever zij dan ik ;).
    Hoop dat je het verder ook naar je zin hebt. Lukt het inmiddels een beetje om de paarden te herkennen? Veel plezier daar nog!

X

• 20 Augustus 2012 - 08:12

Mirjam:

Hee Kel,

X

• 20 Augustus 2012 - 09:09

Letizia:

Gaaf hoor Kel!
    Met die kalfjes wel een beetje sneu, maar kan me voorstellen dat het gaaf is om eens in het echt mee te maken!

• 20 Augustus 2012 - 10:14

Maya:

Hey Kel,

Lijkt me echt een hele ervaring om dit eens mee te maken en te beleven :) Zo te zien en te horen dus absoluut de moeite waard!

• 20 Augustus 2012 - 13:54

Simone:

Heej Kel!

Gaaf verslag, super leuk dat je ook tijd hebt om leuke dingen te zien en doen :) Nog heel veel plezier en hou je blog fanatiek bij :D

xx

• 20 Augustus 2012 - 14:36

Greet:

Zo, meteen al een dagje vrij om leuke dingen te doen, echt wel een belevenis om dat eens in het echt te zien. Het echte wilde westen. Kon je niet herkennen op de foto's hahahaha.
    Hoe gaat het rijden met de Friezen? Lukt dat een beetje?
    Groetje paps en mams
    (P.S. heb eeb super verjaardag gehad, we konden de hele nacht buiten zitten, echt bq weer.)

• 20 Augustus 2012 - 14:37

Greet:

Hoe gaat het rijden met de Friezen? Lukt dat een beetje?
    Groetje paps en mams

• 21 Augustus 2012 - 00:42

Kelly Verbeem:

Goedenavond, of goedemorgen voor jullie ;-)

De week is weer begonnen, dus de paarden mogen weer aan de slag, het herkennen gaat al iets beter gelukkig, maar sommigen zijn lastiger te onderscheiden dan anderen ;-)

Rijden gaat goed, meestal vroeg op en dan beginnen met een rit over de velden hier. Maar daarover later meer!