'T is al zwart wat er blinkt! - Reisverslag uit Nobleford, Canada van Kelly Verbeem - WaarBenJij.nu 'T is al zwart wat er blinkt! - Reisverslag uit Nobleford, Canada van Kelly Verbeem - WaarBenJij.nu

'T is al zwart wat er blinkt!

Blijf op de hoogte en volg Kelly

17 Augustus 2012 | Canada, Nobleford

The Bonnie View Farm, dat is mijn stek voor de komende weken. Een boerderij te midden van kilometers prairie, bewoond door een twintigtal zwarte parels: Friezen!
En natuurlijk Klaas en Annelies Wiersma, waarover ik tot nu toe alleen maar vol lof kan zijn, enorm gastvrij en vriendelijk! De komende week ook nog gezelschap van Simone, die mij alles laat zien voor zij naar NL vertrekt voor haar studie.

Na 24 uur onderweg ben ik om half twaalf in de avond (lokale tijd) hier aangekomen. Prima vluchten gehad, plus een berg aanspraak vanwege mijn oranje (KNHS) poloshirt: "Ben je op de olympische spelen geweest?", "Welke sport beoefen je?", "Look, there is a Dutch girl"
Het nadeel van laat aankomen is dat het pikkedonker is, ofwel weinig meegekregen van de omgeving. Het voordeel dat ik gelijk in bed kon ploffen voor een paar uur slaap. En vandaag dus ook redelijk fit de dag in om eens goed om me heen te kijken!

We zitten hier bij het plaatsje Nobleford, en in de buurt van Lethbridge in de staat Alberta. De Rocky Mountains zijn vanaf hier te zien, al zijn die kilometers weg! Het weidse uitzicht is te danken aan het landschap, dat zich leeg en open uitstrekt zover je kan kijken.
Canada zelf telt 9.984.670 vierkante kilometers, Nederland past hier zo'n 240 keer in!
Alberta heeft als hoofdstad Admonton maar Calgary is de grootste - zo groot als de provincie Utrecht - en meest bekende stad. In 1988 werden hier de Olympische winterspelen gehouden.
Het land hier in de omgeving is zo'n 150 jaar geleden van prairie tot landbouwgrond gecultiveerd, hierbij is het land meteen ook voorzien van wegen, die zich om de zoveel kilometer van noord naar zuid en oost naar west aandienen. Dat maakt de weg vinden hier redelijk eenvoudig.
Olie, veehouderij en tarwe is waar de economie hier op draait. Niet gek dus dat de zwarte parels uit Friesland het hier niet slecht doen ;-)

Al dat zwart is nog niet zo simpel uit elkaar te houden, ik heb een lijstje gekregen met daarop de omschrijvingen van de merries, een voorbeeld:
"Suuske: low whorl, rectangular head (haybale), moustache, very short forelock"
Haha, en dan zoeken maar..... want de paarden hier staan niet op stal maar in kuddes buiten, met een grote shelter en weiland of paddock.
Ik ben in ieder geval dolgelukkig met de camera van mijn mams om alles vast te leggen, zie de foto's!


  • 17 Augustus 2012 - 07:13

    Femke:

    Hoi Kelly,

    gave foto's zeg!. Ik krijg gelijk weer helemaal dat gevoel terug hoe het voor mij daar de eerste dagen was!Je schrijft een heel erg leuk verslag. Ik blijf je volgen! Veel plezier met de zwarte parels!

  • 17 Augustus 2012 - 08:08

    Letizia:

    Ik zou ze gewoon labelen Snel :P

  • 17 Augustus 2012 - 08:11

    Letizia:

    Niet snel maar Kel... fijn zon telefoon die voor je denkt *zucht*

  • 17 Augustus 2012 - 08:52

    Rob En Rosy:

    Leuk verhaal Kelly, fijn dat de reis goed verlopen is.
    En zo te lezen is het daar wel een paar maanden uit te houden.

    Groetjes Rob en Rosy

  • 17 Augustus 2012 - 08:57

    Joan:

    Ziet er goed uit zeg.....wow....dat uitzicht op de Rocky's echt zo gaaf.....

    Dat huis ziet er ook niet verkeerd uit.
    Die paarden heb ik dan niet zoveel mee maar in het plaatje passen ze perfect :)
    Letizia had wel een goed idee, kan je ze niet stiekem gekleurde lintjes omdoen in de manen ofzo zodat je ze makkelijker uit elkaar kan houden....lol

  • 17 Augustus 2012 - 10:10

    Greet:

    He, Kel,
    Wat een reis , was toch zeker wel veel te laat, volgens mij zou je rond 8-9 uur aan komen.
    Ziet er erg mooi uit, landschap, huis en natuurlijk de paarden. Fijn dat je ook wat foto's meestuurd, kunnen we toch een beetje meekijken. Veel foto'maken hoor!
    Laat ook eens wat foto's van jou maken. Grappig dat van je oranje shirtje!, goede zet. Zie dat het daar 'snachts vrij koud is maar overdag zo'23 graden. lekker. Hier wordt dit weekend tropisch, wel fijn want morgen vier ik mijn verjaardag met een grote bbq. we zullen je missen.( geen mais dus)
    Nou veel plezier en geniet ervan.
    Groetjes pap en mam.

  • 18 Augustus 2012 - 02:20

    Kelly Verbeem:

    Ik was om 9 uur geland, maar dan nog twee uur in de auto naar 'huis' ;-)

    Inmiddels zit ik gewoon in het ritme hier, morgenvroeg al rijden want het is hier overdag warm, we gaan dit weekend naar de 30+ graden toe.


  • 20 Augustus 2012 - 10:11

    Maya:

    Ziet er super uit, mooie foot's en fijn dat de reis goed is verlopen.

    Een vraagje wel : waarom ligt er een stoel op het dak? Is dat een Canadees ritueel ter verwelkoming van jou?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Nobleford

Kelly

Actief sinds 14 Aug. 2012
Verslag gelezen: 806
Totaal aantal bezoekers 29259

Voorgaande reizen:

15 September 2014 - 06 Oktober 2014

Indonesia

15 Augustus 2012 - 12 Oktober 2012

Canada

27 Februari 2018 - 30 November -0001

China

Landen bezocht: